Του Κορνήλιου Ρουσάκη
Με οδηγό τις συμβάσεις και χωρίς ρίσκο
"Τρωάδες" του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Οι "Τρωάδες" (415 π.Χ.), στη πρώτη γραμμή των αντιπολεμικών έργων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, εξιστορούν την οδυνηρή ήττα των Τρώων, στην εκπνοή του δεκαετούς Τρωϊκού πολέμου. Οι γυναίκες της Τροίας, λάφυρα πολέμου, παραμένουν απελπισμένες και βασανισμένες, στη διακεκαυμένη ζώνη ενός πεδίου μάχης, που λίγο πριν ήταν η πατρώα γη τους, ο βωμός της ευτυχισμένης ζωής τους. Ανάμεσα τους πρωτοστατεί η Εκάβη, πρώην βασίλισσα της Τροίας, που θρηνεί για τις πολλαπλές της απώλειες, λίγο πριν μάθει την ετυμηγορία για τη δική της τύχη, το μελλούμενο που την οδηγεί στα καράβια των εχθρών, για να γίνει δούλα.
Η πολυδαίδαλη διάσταση που δίνει ο Ευριπίδης στο δίπολο "νικητής-ηττημένος" είναι ο λόγος που το έργο επαινείται για την ιδιαίτερα διαχρονική αντιπολεμική δυναμική του. Η Εκάβη, στους τελευταίους στίχους αναφέρει: "να δεις που θα κάνουν τα παθήματά μας τραγωδίες και θα μας βλέπουν οι μελλούμενες γενιές και θα χειροκροτούν". Οι έλληνες, με μια πρώτη ματιά, είναι αδιαμφισβήτητοι νικητές. Καταλαμβάνουν την Τροία, αιχμαλωτίζουν τις γυναίκες, κυριεύουν γη και περιουσίες. Παράλληλα, όμως, βεβηλώνουν τον ναό της θεάς Αθηνάς, γεγονός που την εξοργίζει και την οδηγεί στην απόφαση να αποσύρει την υποστήριξή που παρέχει στους έλληνες και να συνθηκολογήσει με τον Ποσειδώνα, για να κάνουν οδυνηρή την επιστροφή των ελλήνων στην πατρίδα. Οι νικητές έλληνες χάνουν την εύνοια των θεών· είναι κι εκείνοι, κατά μια έννοια, ηττημένοι. Η ευριπίδεια αντιπολεμική ρητορική —"σε κάθε πόλεμο υπάρχουν (μόνο) ηττημένοι"— ορθώνεται αναλλοίωτη και αυτούσια σχεδόν 2500 χρόνια μετά κι ενώ οι εμφύλιες και διαφυλετικές συγκρούσεις εξακολουθούν να μαίνονται σε πολλά σημεία της παγκόσμιας σκακιέρας.
Αυτή ακριβώς την οικουμενική διάσταση του πόνου και της απώλειας θέλησε να αποτυπώσει ο Θέμης Μουμουλίδης στη δική του σκηνική εκδοχή του έργου του Ευριπίδη. Οι γυναίκες της Τροίας γίνονται κρατούμενες σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, μέσα στα αποκαΐδια ενός πολέμου χτεσινού, σημερινού, αυριανού (;). Σ' αυτόν τον χώρο που παραπέμπει σε χώρο φυλακής (ο Γιώργος Πάτσας φιλοτέχνησε τον σκοτεινό σιδερόφραχτο σκηνικό χώρο) εικονοποιείται η δυστυχία των γυναικών της Τροίας, γιγαντώνεται η φρίκη της καταστροφής. Στη μάχη ανάμεσα στην κατάθεση μιας καινοτόμας σκηνικής πρότασης και στη συμβατική παρουσίαση, γρήγορα αναδεικνύεται νικήτρια η δεύτερη. Η αρχική συνομιλία με το σήμερα, η επιτυχημένη αντικατάσταση χορικών με μαρτυρίες γυναικών που έζησαν τη φρίκη του πολέμου, η αποφυγή της πεπατημένης στην κίνηση των γυναικών του χορού, η γοητευτικά αλλοπρόσαλη αίσθηση μετατροπής μιας αρχαίας τραγωδίας σε "δράμα δωματίου" κι όλο αυτό σε θέατρο ανοιχτού χώρου, είναι σκηνικές επιλογές που γρήγορα κάνουν τον κύκλο τους κι εξαντλούνται δίνοντας τη θέση τους σε μια επίπεδη σκηνική αντιμετώπιση, σε κάτι που έχουμε ξαναδεί και σε καλύτερη εκδοχή. Ο Θέμης Μουμουλίδης, δυστυχώς, βάζει φρένο σε ρίσκα που θα μπορούσε να πάρει και επιλέγει την ασφαλή οδό ενός "ακαδημαϊκού μελοδραματισμού", στοιχείο που κυριαρχεί και στη σκηνική αφήγηση του μύθου και σε όλες σχεδον τις ερμηνείες.
Ο θίασος, αναμφίβολα, αποτελείται από σπουδαίους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου και από το πρώτο άκουσμα της διανομής της παράστασης δημιουργήθηκε η αίσθηση πως πρόκειται για μια από τις πιο ελπιδοφόρες θεατρικές συμπράξεις του φετινού καλοκαιριού. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, θεωρώ πως το αποτέλεσμα στο πεδίο των ερμηνειών κρίνεται μάλλον άνισο. Η έμπειρη Φιλαρέτη Κομνηνού δίνει μια Εκάβη-μάνα κουράγιο που εξωτερικεύει μεθοδικά τον σπαραγμό, που φλερτάρει με τα όρια του εύκολου μελοδραματισμού, αλλά αποφεύγει εντέχνως να τα ξεπεράσει και να αγγίξει την υπερβολή. Στην "παγίδα" αυτής της υπερβολής "πέφτουν" η Ζέτα Δούκα (Ελένη) και ο Άρης Λεμπεσόπουλος (Μενέλαος). Η ανάγκη επιβολής που επιζητούν —για διαφορετικούς λόγους— οι δύο χαρακτήρες τους οδηγεί σε μια εξωτερική αποτύπωση του ρόλου, που μοιάζει να τους περιορίζει και να τους μπλοκάρει σωματικά και κινησιολογικά, οδηγώντας τους σε μια ενοχλητική ερμηνεία "πόζας".
Ο Στέλιος Μάινας ξέρει πολύ καλά να αποτυπώνει δισυπόστατους χαρακτήρες και το έχει αποδείξει πολλές φορές. Στον σύντομο ρόλο του Ταλθύβιου καταφέρνει να αναδείξει καίρια και ολοκληρωμένα την συμπόνια που φέρει ένας άνθρωπος που είναι πομπός ανακοίνωσης σκληρών και ατιμωτικών αποφάσεων. Η Ιωάννα Παππά, βρίσκει σταδιακά τους ρυθμούς για να δώσει μια προφήτισσα Κασσάνδρα-ξωτικό με έντονη σωματικότητα και ιδιαίτερη φωνητική απόδοση, ενώ η Μαρία Πρωτόππα (Ανδρομάχη), εμφανίζεται επίπεδη χωρίς να προσεγγίζει σε καμία περίπτωση τους ερμηνευτικούς άθλους που έχει πετύχει στο πρόσφατο παρελθόν.
Ο Χρήστος Πλαίνης, στον ρόλο του στρατιώτη, είναι "πρωταγωνιστής" στην πιο δυνατή εικόνα της παράστασης, στη στιγμή που πλένει τα χέρια του προσπαθώντας να απομακρύνει το αίμα των νεκρών, τα κρίματα του επώδυνου παρελθόντος του. Ο χορός (Παπαληγούρα, Μιχαλοπούλου, Παναγιωτοπούλου, Παλαιοθόδωρου, Κριμιζάκη, Μάρα, Κυριακίδη) αποτελείται από χαρισματικές ηθοποιούς που καταφέρνουν να απομονώσουν τις όποιες αδύναμες στιγμές και να κινηθούν επιδέξια στον σκηνικό χώρο.
Τα κοστούμια της Παναγιώτας Κοκκορού είναι πιστά στο κλίμα του χώρου φυλακής-στρατοπέδου συγκέντρωσης και χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις, με εξαίρεση το εντυπωσιακό αλλά και υπερβολικά κραυγαλέο —στα όρια του κιτς— φόρεμα της ωραίας Ελένης. Οι μουσικές συνθέσεις και οι επιβλητικοί ήχοι του Θύμιου Παπαδόπουλου, (με το κλαρινέτο να κυριαρχεί) συνεισφέρουν στο κλίμα της οδύνης. Η πιο ατμοσφαιρική στιγμή της παράστασης στηρίζεται στο χορικό που συνέθεσε ο Θύμιος Παπαδόπουλος σε στίχους Θέμη Μουμουλίδη. Οι αιχμάλωτες γυναίκες μαζεύουν τα λιγοστά τους αντικείμενα κι ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους.
"Σαν άνεμος πλανιέμαι σαν βροχή, διψώ χαρά μα δεν θα ξεδιψάσω
Μια θάλασσα τη μνήμη κατοικεί, ξένος παντού, ξένος χωρίς πατρίδα..."
Κριτική για τις Τρωάδες
Σχολιάστε ή προτείνετε ταινίες που παίζονται στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση ή κυκλοφορούν σε video και DVD. Ή κάποιο έργο που είδατε στο θέατρο.
Συντονιστές: WebDev Moderators, Super-Moderators
Κριτική για τις Τρωάδες
Δημοσίευση από koro07 » 19 Ιούλ 2014 15:31
theatreviewer.blogspot.com
Ένα ιστολόγιο για το θέατρο και τη λογοτεχνία.
Ένα ιστολόγιο για το θέατρο και τη λογοτεχνία.
Απάντηση
1 δημοσίευση
• Σελίδα 1 από 1
Επιστροφή στο “Κινηματογράφος - Θέατρο”
Μετάβαση σε
- Τεχνολογικά Θέματα, Νέα και Ειδήσεις
- ↳ Τεχνολογικά Θέματα, Νέα και Ειδήσεις
- Δημιουργία Web Sites, Γραφικών & Προγραμματισμός
- ↳ HTML, HTML5 και CSS
- ↳ Γενικές ερωτήσεις κατασκευής ιστοσελίδων
- ↳ Blogspot.com - Blogger
- ↳ HTML και XHTML
- ↳ CSS - Cascading Style Sheets
- ↳ Τα δικά μας Templates
- ↳ JavaScript και Frameworks
- ↳ Web Design και Usability
- ↳ Web Usability & Accessibility
- ↳ Θέλω την γνώμη σας για την Σελίδα μου...
- ↳ Γνώμες για Επαγγελματικές Σελίδες... (prive)
- ↳ PHP Προγραμματισμός και εφαρμογές
- ↳ PHP Προγραμματισμός
- ↳ PHP έτοιμες εφαρμογές
- ↳ Qool CMS
- ↳ Odyssey CMS
- ↳ Elxis CMS
- ↳ phpBB
- ↳ Drupal
- ↳ PHP τα δικά μας scripts
- ↳ Joomla!
- ↳ Joomla! γενικά
- ↳ Joomla! Extensions (Components, Modules, Plugins)
- ↳ Joomla! και Virtuemart
- ↳ Joomla! Templates
- ↳ WordPress
- ↳ WordPress γενικά
- ↳ WordPress Plugins
- ↳ WordPress Themes
- ↳ Ruby & frameworks
- ↳ Development for Mobiles
- ↳ προγραμματισμός mobile συσκευών - γενικά
- ↳ Windows Phone
- ↳ iOS
- ↳ Android
- ↳ Multimedia - επεξεργασία εικόνας, video & ήχου
- ↳ επεξεργασία εικόνας, video & ήχου - γενικά
- ↳ Δημιουργίες Εικόνας, Video & Ήχου
- ↳ Δημιουργικοί Διαγωνισμοί
- ↳ Adobe Photoshop, illustrator
- ↳ 3D Graphics design
- ↳ Φωτογραφία και Φωτογραφικές μηχανές
- ↳ Silverlight & Flash
- ↳ Silverlight γενικά
- ↳ Flash γενικά
- ↳ ActionScript και Flex Προγραμματισμός
- ↳ Flash τα δικά μας scripts
- ↳ Flash δημιουργίες & γνώμες
- ↳ Γλώσσες Προγραμματισμού
- ↳ γλώσσες προγραμματισμού - γενικά
- ↳ Assembly
- ↳ Java
- ↳ ASP, ASP.NET
- ↳ dot Net και Visual Studio
- ↳ Coldfusion
- ↳ XML, XSLT
- ↳ C, C++
- ↳ Delphi, Pascal
- ↳ SQL και SQL Servers (RDBMS)
- ↳ Βάσεις Δεδομένων και SQL - γενικά
- ↳ MySQL
- ↳ Oracle
- ↳ MS SQL Server
- ↳ MS Access
- ↳ Apache, IIS, DNS Servers
- Internet Marketing και Διαφήμιση
- ↳ Διαφημίσεις στις σελίδες μας
- ↳ Διαφημίσεις στις σελίδες μας (εκδότες)-γενικά
- ↳ Google AdSense
- ↳ Smowtion
- ↳ προσφορά και ζήτηση διαφήμισης σε ιστοσελίδες
- ↳ Affiliate marketing forum
- ↳ Affiliate marketing - γενικά
- ↳ Affiliate Tools
- ↳ ForestView
- ↳ Linkwise
- ↳ άλλα ελληνικά δίκτυα
- ↳ ClickBanner
- ↳ AffiliateMotion [παύση λειτουργίας]
- ↳ Inhouse Affiliate Marketing
- ↳ Πελάτες - Merchants
- ↳ Cozy Fashion [LW]
- ↳ e-mpomponiera [LW]
- ↳ kosmima24.gr [LW]
- ↳ Ladopano [LW]
- ↳ MelinaMay [CB] [FV] [LW]
- ↳ Urban Rivals [CB] [FV] [LW]
- ↳ Car-Gadgets.gr [CB]
- ↳ SavelTrade.gr [-]
- ↳ Deal Aggregators
- ↳ Διαφήμιση & Προώθηση Ιστοσελίδων
- ↳ Μηχανές αναζήτησης & SEO
- ↳ Bing
- ↳ Sitemaps
- ↳ Internet Marketing, Social Media watch
- ↳ facebook fan pages
- ↳ Διαφημίζοντας προϊόντα (AdWords, κτλ)-γενικά
- ↳ Ανταλλαγή διαφήμισης, συνεργασίες
- ↳ tads.gr δίκτυο ανταλλαγής διαφήμισης
- ↳ Domains, καταχώρηση και διαχείριση.
- ↳ Domains - γενικά
- ↳ Domains μου - απόψεις και αξιολογήσεις
- ↳ Πωλήσεις Domain χωρίς περιεχόμενο
- ↳ Πωλήσεις σελίδων με περιεχόμενο
- Η/Υ, Τεχνολογία & Εφαρμογές
- ↳ Εταιρικές Ανακοινώσεις και Δελτία Τύπου
- ↳ Καριέρα, Αναζήτηση & Παροχή Υπηρεσιών
- ↳ Web Hosting Directory
- ↳ Η Επιχείρηση
- ↳ Αναζήτηση Υπηρεσιών διαδικτύου
- ↳ Αναζήτηση Επενδυτών ή Συνεργατών
- ↳ Ημερίδες, Σεμινάρια & Θέματα Εκπαίδευσης
- ↳ Αναζήτηση Εργασίας
- ↳ IT - Jobs / αγγελίες εργασίας
- ↳ Ανακοινώσεις, Δελτία Τύπου (μη κερδοσκοπικά)
- ↳ Συλλόγου Web Design & Development
- ↳ Internet, πλοήγηση, συνδέσεις και τηλεφωνία
- ↳ Internet Help
- ↳ Συνδέσεις ADSL, VDSL
- ↳ VoIP τηλεφωνία
- ↳ Κινητή & Σταθερή Τηλεφωνία
- ↳ Δίκτυα, WiFi και εφαρμογές
- ↳ Security, antiVirus & antiSpyWare
- ↳ Σελίδες που ανακαλύψαμε
- ↳ Σας παρουσιάζω την σελίδα μου
- ↳ Games (PC, On Line, Console)
- ↳ PC Hardware
- ↳ Φορητοί Υπολογιστές
- ↳ Microsoft Windows Software
- ↳ Windows Software Guide
- ↳ Office, Excel, Word VB Scripts και Tips
- ↳ Android
- ↳ Apple Software και Hardware
- ↳ Mac & MacBook
- ↳ iPhone, iPod και iPad
- ↳ Linux Guide
- Διάφορα
- ↳ Επικαιρότητα & Διάφορες Συζητήσεις
- ↳ Τέχνες και Γράμματα
- ↳ Κινηματογράφος - Θέατρο
- ↳ Τηλεόραση - Σειρές
- ↳ Μουσική
- ↳ Λογοτεχνία, Βιβλία & Κόμικς
- ↳ Χαλαρά κι Ανάλαφρα
- ↳ Γνωριμία Μελών - Προσωπικές Ιστορίες
- ↳ Σχετικά με την σελίδα μας
- ↳ Ανακοινώσεις
- ↳ Υποστήριξη και προτάσεις
- ↳ Έντυπες και Ηλεκτρονικές Δημοσιεύσεις
Μέλη σε σύνδεση
Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες